Skoda Octavia: м’яка допомога чеському бестселеру


Мало який автомобіль втілює дух свого бренду як Octavia. Незалежно від того, чи це хетчбек, чи універсал, модель стала відомою завдяки своєму стриманому шарму, всебічній практичності та чудовому співвідношенню ціни та якості. Отже, для оновлення цієї версії четвертого покоління автовиробник неохоче вносив будь-які кардинальні зміни, але це не є великою проблемою, оскільки Octavia залишається одним із найкращих автомобілів на ринку сімейних автомобілів С-класу.

Фото: автор

Skoda Octavia не є останнім словом техніки, але все, для чого вона призначена, вона робить дуже добре. Octavia найкраще відображає дух бренду Skoda – це потужна суміш практичності, вишуканості, простору та співвідношення ціни та якості, тепер змішана з пристойною часткою преміальної привабливості.


Ця формула непогано працює: відтоді, як Octavia з’явилася у своєму сучасному втіленні в 1996 році, за чотири покоління Skoda продала понад сім мільйонів, що робить Octavia бестселером компанії. А її цінності просочилися у весь сьогоднішній модельний ряд чеської марки.


Історія Octavia відображає суть еволюції Skoda під час перебування у власності Volkswagen Group. Вона побудована на платформі MQB 2012 року, яку розділяє з Volkswagen Golf (хоча і в злегка зміненому вигляді, з додатковою жорсткістю її конструкції зі сталі та алюмінію), і її багата історія демонструє зростання Skoda від бюджетного бренду до надійного гравця мейнстриму.


Четверте покоління Octavia з’явилося у 2020 році як більш зріла пропозиція, ніж попередні покоління, завдяки сміливішому дизайну та нової розкоші інтер’єру. У 2024 році вона пройшла перший фейсліфтинг, що включає ледь помітні оновлення екстер’єру, покращення мультимедіа та оновлення в лінійці силових агрегатів.


В Octavia є щось від шарму старої школи. В епоху, коли покупці переходять на кросовери, а автовиробники просувають повногібридні моделі, включно з PHEV, Octavia пропонується як хетчбек (фастбек у термінології Skoda) й універсал і лише з найменшим натяком на м’яку гібридну електрифікацію. У цьому немає нічого соромного: Skoda грає на сильних сторонах цього автомобіля, а попит на такі машини все ще величезний.


Четверте покоління Octavia зберегло 2686 мм колісної бази автомобіля-попередника, але з метою збільшення простору в салоні та вантажомісткості, вона помірно підросла. Довжина хетчбека становить 4698 мм, тоді як універсал розтягнувся до 4705 мм.

Візуальні зміни, внесені в автомобіль 2024 року, залишилися навмисно легкими. Усе, що Skoda вважала за потрібне зробити з екстер’єром оновленої Octavia, – це надати їй свіжий вибір кольорів кузова та легкосплавних дисків і найголовніше – придати нові обриси фарам.


На всіх моделях встановлена світлодіодна оптика, хоча в базових комплектаціях вона дещо простіша, а головною ознакою оновленої Octavia є характерні денні ходові вогні. Але знову ж у двох варіантах: вздовж нижньої частини кластерів фар, як на моїй тестовій моделі, або з подвійним малюнком, який повторює форму зміненої радіаторної решітки, у версії з матричними фарами. Цього достатньо, щоб разом із витончено переробленими бамперами надати Octavia трохи більше характеру та підсвідомо посилити відчуття її ширини.

Незалежно від комплектації, усі версії виглядають стрункими та елегантними, тоді як варіант Sportline відрізняється більш спортивним дизайном, включно із чорним декором, більш м’язистою нижньою частиною кузова та вибором із двох варіантів 18-дюймових легкосплавних дисків за доплату. Якщо говорити про 265-сильну спортивну vRS, то незабаром вона має повернутися до лінійки Octavia. Так само як і привод 4х4, тоді як плагін-гібрида очікувати не варто.


Салон Skoda Octavia виробляється за допомогою кавової гущі

Із четвертим поколінням Octavia зробила помітний крок уперед в інтер’єрі, додавши преміальне оздоблення та технології. Це було ще більше підкреслено цім фейсліфтингом, який привніс зміни, що були запроваджені на інших співплатформних моделях VW Group. Усередині це звичайна історія Octavia (та й будь-якого іншого продукту в широкому портфоліо Skoda): ви сплачуєте ціну за автомобіль, побудований на базі авто С-класу, але він відчувається щонайменше на клас більшим і грандіознішим. Простір на задніх сидіннях величезний, а багажник цього фастбека недосяжного для інших розміру – 600 літрів (640 – універсал). Зазвичай хетчбеки С-класу вміщують менш як 400 літрів.


Оновлена Octavia також отримала нову оббивку, оздоблення та дверні панелі, а ще одним прикладом прагнення Skoda до сталого розвитку є дві найпопулярніші функції Skoda «Simply Clever»: і парасолька, захована у дверцятах, і скребок для льоду в паливній кришці тепер виготовлені з переробленого пластику.


Так чи інакше, якщо відкинути такі благородні цілі, головна зміна тут – звичайне для автомобілів 2020-х років оновлення в середині життєвого циклу, яке в основному полягає в покращенні мультимедійної системи. Це 10- або 13-дюймовий екран (останній входить до складу відповідного опційного пакета за 55 741 грн разом із навігацією) системи з оновленою графікою, яка загалом зрозуміла і проста у використанні, тоді як 10,25-дюймовий цифровий щиток приладів є стандартним в усіх комплектаціях.


Виробник передбачив постійне підключення системи до інтернету, що дасть змогу користуватися функціями та послугами Skoda Connect, а також цифровим голосовим асистентом зі штучним інтелектом на базі ChatGPT.


Деяка корисна кількість фізичних кнопок зберігається – як на нижній частині приладової панелі, так і на кермі. Усе це працює в основному добре, хоча в Octavia немає зручного блоку керування Smart Dials, як у нових Superb та Kodiaq, тому всі кліматичні функції, на жаль, усе ще шукайте на сенсорному екрані. Дещо суперечливий повзунок регулювання гучності все ще тут, але, з огляду на те, що ви також можете регулювати звук за допомогою коліщатка-регулятора на спиці керма, це не повинно вас надто дратувати.


Технофілам на замітку: підключення до Apple CarPlay або Android Auto, яке Skoda називає SmartLink, бракує в базової комплектації, а у вищих – воно тільки дротове: за бездротову технологію треба доплачувати. Натомість індукційна зарядка стала потужнішою – тепер 15 Вт, а також оснащена функцією охолодження, яка запобігає перегріванню пристрою під час заряджання.


Під капотом Skoda Octavia тепер можуть бути тільки 4 циліндрі

Після ревізії Octavia оснащується якнайменше п’ятьма чотирициліндровими двигунами: трьома бензиновими та двома дизельними. Так, однією з головних змін в оновленій лінійці Octavia стала відмова від старого 1,0-літрового трициліндрового двигуна з турбонаддувом, який раніше складав базову моторну основу. Для оновленої лінійки із самого початку пропонується 1,5-літровий бензиновий двигун TSI у двох варіантах потужності – 116 та 150 к.с., 204-сильний 2,0-літровий, а також 2,0-літровий турбодизель TDI, також із двома рівнями – як 115- або 150-сильний. Українські покупці побачили не всі з них, проте додатково мають доступ до замовлення старого двигуна – теж на 150 к.с., але з робочим об’ємом 1,4 л.


Цей найрозповсюдженіший у нас агрегат парується з 8-ступеневою автоматичною коробкою передач, коли базовим є 1,5-літровик із механічною. Усі дорожчі бензинові варіанти та дизель оснащені 7-ступеневими DSG. У тому числі моя тестова модель 1,5 TSI 7DSG m-HEV, у назві якої зашифрований інтегрований м’який гібридний 48-вольтовий силовий блок.


Хоча електрична підтримка не змінює потужність, вона додає ефективність та потенціал для плавного прискорення, а також глушить двигун за першою можливістю. У місті ви, здається, переважно рухаєтесь із вимкнутим мотором, чим із його допомогою. Тому що як тільки електронний мозок двигуна реєструє сталу їзду, він спочатку вимикає перші два циліндри, а потім і останні, якщо дорога йде хоч трохи під ухил.


З часом ви підлаштовуєтесь під цю логіку й почитаєте грати в гру вдвох: спочатку навмисне прискорення, потім подорож «під вітрилом». Такий режим керування зрештою виявляється помітно ефективнішим, ніж їзда в повністю автоматичному режимі під керуванням адаптивного круїз-контролю, і дає змогу побачити на економетрі цифру 6 л/100 км. Або 5,3 л у заміському темпі, але тут гарна аеродинаміка низького кузова грає важливішу роль, ніж м’який гібрид.

Сам 1,5-літровий TSI – це досконалий, тихий агрегат без зайвих вібрацій. Прискорення від 0 до 100 км/год за 8,5 секунд далеко не є летаргійним, але стандартна Octavia ніколи не заохочуєте їздити занадто швидко.


До того, ж, він дратівливо повільно реагує на низьких обертах. Під капотом не так уже й багато відбувається, коли ви натискаєте на газ. Спочатку 1.5 TSI намагається прискорити авто виключно силами електродвигуна-помічника, коли коробка передач завзято тримається за вищу ступінь, а після цього слідує різке прискорення, яке змушує передні колеса пробуксовувати. А це помітно ускладнює плавне керування автомобілем у потоці машин, особливо на мокрій дорозі.


Попри це, «автомат» із подвійним зчепленням, з яким двигун працює, був відшліфований за ці роки в щось настільки ненав’язливе і стримане, що ви навіть забуваєте, що у Skoda взагалі є коробка передач. Але якщо ви вирішите розкрутити колінвал понад 4000 об/хв, двигун раптом стає досить голосним і грубим. Звісно, вам рідко коли доведеться їздити на Octavia в такому режимі, оскільки агрегат має достатньо м’язів на низьких і середніх обертах, щоб звести нанівець витівки на високих. Але в тих рідкісних випадках, коли ви наважуєтеся наблизитися до червоної позначки на тахометрі, це буде єдиний момент, коли ви подряпаєте поверхню зібраної натури Skoda і виявите будь-яку (треба визнати, що дуже малу) вульгарність під нею.

Skoda Octavia не поспішає являти атлетизм

Незалежно від того, чи повзете ви містом по бруківці зі швидкістю, близькою до пішохідної, чи виїжджаєте з передмістя на більш швидкісні та гладкі дороги, чи просто мчите зі швидкістю 120 км/год по довгій, рівній автомагістралі, їздити на Octavia – це завжди задоволення від її комфортабельності. Вона сочиться, пливе нерівностями, жодного разу не даючи тілу відчути, що його кидає вгору-вниз, а плавні зовнішні форми Skoda дають змогу їй розсікати повітря з мінімумом суєти. Шумоізоляція також бездоганна там, де зазвичай є місце для дорожнього гуркоту.


Саме ця контрольована, гідна манера поведінки робить Octavia настільки приємною для водіння і настільки привабливою. Але чи ідеальна вона? Ну, ні, не зовсім. Точність керування, наприклад, досить стримане й не буває іскрометним. У поворотах Octavia можна підганяти з пристойною швидкістю, і вона буде демонструвати впевнену поведінку, але якщо вивести її на межу, то вона навряд чи винагородить найзавзятішого водія. Втім, не те, щоби будь-який покупець Octavia не очікував подібного.


Рульове управління не зовсім живе відчуттям і зворотним зв’язком, але воно точне і відповідно збалансоване для охайного розташування Octavia на дорозі. На низьких швидкостях кермо відчутно легке, що забезпечує відмінну маневреність у місті, а на високих має достатню вагу для більшої взаємодії з дорожнім покриттям.


Skoda Octavia має колісну базу 2,7 метра, що робить її приблизно на 50–60 мм довшою між осями, ніж її побратими Volkswagen і Audi. І це, мабуть, принаймні частково відповідає за комфорт і вишуканість їзди. І хоч Skoda знову запропонує на Octavia систему Dynamic Chassis Control (DCC) з 15-режимним регульованим демпфуванням, усе вказує на те, що стандартні пружини й амортизатори не залишають багато простору для покращення.


Це ви отримуєте за свої гроші

Нова ієрархія Octavia тепер виглядає так: початкова Essence, середня Selection та найвища Sportline. Однак, попри те що за замовченням ні одна з версій не оснащена новим шикарним 13-дюймовим екраном, стандартне обладнання базової комплектації за 1 145 500 грн є пристойним. Тут є круїз-контроль, безключовий доступ, двозонний клімат-контроль, задній парк-пілот, автоматичні фари та двірники, 17-дюймові колісні диски, а також базові світлодіодні фари. Комплектація Selection додає ще кілька опцій, зокрема камеру заднього виду, SmartLink, бездротову зарядку для смартфонів, більше портів USB, автомат дальнього світла, зимовий пакет, який включає обігрівачі для передніх сидінь та лобового скла, а Sportline – більше подушок безпеки, автомат гальмування, віртуальну 10-дюймову панель приладів, кольорову підсвітку салону, підігрів керма, адаптивні матричні фари, парк-пілот спереду, а також мультифункціональну камеру, що слідкує за дорогою.


Вердикт

У цьому оновленні Octavia немає нічого особливо драматичного: натомість є кілька влучних змін, які слугують для посилення її загального сприйняття. Octavia – це мегасучасний дизайн, чудово побудований і обладнаний салон, який має такий внутрішній простір, що не осоромив би Mercedes E-класу, і здатний забезпечити одне з найбільш вишуканих, комфортних і розслаблюючих вражень від водіння за ціною нижче 30 000 євро. Є небагато кращих сімейних автомобілів. Динамічні характеристики Octavia віддзеркалюють характеристики її двигунів: у всьому цьому відчувається спокійна впевненість, яка забезпечує спокійний, приємний рух. Акцент робиться на загальній легкості керування, у той час, як керованість є контрольованою, але ніколи не збудливою. Дійте в межах можливостей автомобіля, і він принесе задоволення майже в будь-якій ситуації. Тільки не чекайте від нього якогось справжнього атлетизму.


Технічні характеристики Skoda Octavia 1.5 TSI 7DSG m-HEV 
  • 4-циліндровий рядний, попереду впоперек
  • Об`єм 1498 см3
  • Максимальна потужність 110 кВт (150 к.с.) при 5000-6000 об/хв
  • Максимальний крутний момент 250 Нм при 1500-3600 об/хв
  • Передній привод
  • 7-ступенева автоматична DSG
  • Підвіска стійки МакФерсона попереду, торсіонна балка позаду
  • Гальма вентильовані дискові попереду, дискові позаду
  • Максимальна швидкість 229 км/г
  • Розгін 0-100 км/г 8,5 с
  • Довжина/ширина/висота/база 4698/1829/1485/2686 мм
  • Діаметр розвороту 10,4 м
  • Дорожній просвіт 158 мм
  • Шини 205/55 R17
  • Об'єм багажника 600/1555 л
  • Об'єм паливного бака 45 л
  • Споряджена маса/корисне навантаження 1387/578 кг
  • Споживання палива нормоване, середнє (WLTP) 5,3 л/100 км (А95)
  • Споживання тестове, місто/шосе/середнє, 6,0/5,3/5,6 л/100 км

    Ціна від 1 245 744 грн
    Ціна тестового 1 530 480 грн

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Toyota C-HR: високий вершник повертається

Ford Ranger: ще ближче до американського родича

MG HS Trophy: цінний трофей, але не робоча конячка