Ринок бензину А-95 переповнений небезпечною «бодягою»


Про це стверджують експерти
Інституту споживчих експертиз, що дослідили якість пального на АЗС вперше з початку війни. Небезпечним такий бензин є як для авто, так і для людини.

Вадим Кривенко

Паливна криза в Україні скінчилася. Дякувати за це слід, перш за все, імпортерам, які за декілька місяців переорієнтували постачання з країни-агресора на західні НПЗ, а по-друге – українському уряду. Рішення про фактичне скасування стандарту Євро 5 у вигляді своєчасної легалізації стандартів Євро 4 та Євро 3 дозволило нарешті задовольнити попит.

Але свято виявилося зі «сльозами на очах»: всілякі «бодяжники», ще відомі як «самовари», викинули на ринок неймовірну кількість неякісного і тому небезпечного пального. Це краще, ніж нічого, але реальність така, що нелегальні виробники зробили висновок, що більше взагалі не існує ніяких стандартів. Зараз дві повних заправки можуть призвести до такої же повної поломки авто.

Інститут споживчих експертиз вперше з початку війни провів дослідження бензину А-95. Як виявилося, великий відсоток АЗС не ризикує зв'язуватися з «бодягою», і не змінює репутацію на миттєвий прибуток. Але ті, у кого репутації не було ніколи, відкрили «всі крани» і шахраюють більше, ніж раніше. Де ж безпечно заправлятися?

Перевірку пройшла значна частина всеукраїнських мереж (WOG, ОККО, ANP, PRIME, MARSHALL, БРСМ  НАФТА), а також серйозні регіональні гравці (KLO, AVANTAGE 7, ZOG, BVS, NEFTEK, УКРПЕТРОЛЬ, RUR, SUNOIL). Для контрасту було відібрано зразки на поодиноких АЗС NPG, NG та двох «діжках», у Києві та Дніпрі. Через дуже низьку ціну у них немає нестачі в покупцях, тож їхнім клієнтам буде цікаво дізнатися, що ж вони насправді заливають у баки.

Експерти розділили результати, отримані в лабораторії, на зони – зелену, синю та червону. У першу потрапили мережі, результати яких відповідали нормативам Євро-5, тобто європейське пальне. Синя – зона Євро 4 (порушення за довоєнними нормативами), але з незначними відхиленнями. У червону потрапили мережі, пальне на яких взагалі не відповідало жодним нормативам, і яке взагалі не є бензином, а являє собою певну паливну суміш. Неодноразова заправка таким сурогатом гарантовано призведе до знищення двигуна сучасного авто.

Проби досліджували на відповідність до нормативів профільного ДСТУ 7687:2015 (бензин А-95-Євро 5) у сертифікованої лабораторії. Зразки були перевірені за основними параметрами – октанове число, вміст сірки та об'ємні частини ароматичних вуглеводнів та бензолу.

Зелена зона

У зеленій зоні лідерів опинилися 7 мереж – WOG, ОККО, KLO, PRIME, AVANTAGE 7, ZOG та ANP. Насамперед було перевірено найголовніший для роботи двигуна параметр – октанове число. Норматив встановлено на рівні не нижче 95 одиниць. У WOG рекордний запас (97,7 од.). Відмінно – ОККО (96,8), KLO (96,8). У PRIME, AVANTAGE 7, та ZOG – більше 96-ти од. При таких показниках двигун працює на повну потужність, це явний маркер заводського європейського палива.

Вміст сірки – однин з найважливіших показників, який є показником довгого «життя» двигуна. Мінімальне значення виявлено у бензині А-95, придбаному в мережі WOG (7 мг/кг), KLO та запорізькій ZOG (по 7 мг/кг). Це із запасом перевищує допуски Євро 5. Що стосується вмісту ароматичних вуглеводнів, то у всіх учасників значення в межах норми, найкращий показник у ОККО – лише 14,7 %, AVANTAGE 7 (28.5). По вмісту токсичного бензолу, який прямо впливає на ресурс двигуна, результати полярні, але все у допусках. Найменша кількість у PRIME (0,19 % при нормі не вище 1%) та ОККО (0,21%).

Синя зона

Тут виявилися тільки дискаунтери BVS та NEFTEK. Незначне відхилення від стандарту Євро 5 зафіксовано у BVS за вмістом сірки –14 мг/кг.

Червона зона

На червоне світло їдуть любителі економії. Бензин А-95 у мереж  БРСМ НАФТА, MARSHALL, NPG, УКРПЕТРОЛЬ, RUR, SUNOIL та просто безіменних діжок на узбіччі – це машина часу. Часу, який відсилає у 90-ті та до епохи карбюраторів. У MARSHALL, SUNOIL, NPG та УКРПЕТРОЛЬ октанове число виявилося набагато нижчим від необхідного – від 92 до 93 одиниць. А це чіткий маркер саморобного в кустарних умовах палива.

Але «рекордсмени» просто ввели в ступор експертів – суміш, куплена на АЗС RUR в Кіровоградській області, видала 78,8 одиниць! В столиці теж є свої «діжки» з їх 85,8. Тут знижка – 1 грн за одиницю октану, бо різниця з конкурентами складає 10 грн/л.

Нагадуємо, що заправка бензином із зниженим октаном, як мінімум, збільшить витрату палива та зменшить потужність двигуна, а як максимум – може призвести до тотального виходу з ладу паливної апаратури.

Щодо шкідливої ​​для екології та повітря сірки, то перевищення практично в двадцять сім (!) разів було виявлено у зразку БРСМ  НАФТА (277 мг/кг при нормі не більше 10), а олімпійським чемпіоном виявився УКРПЕТРОЛЬ з перевищенням норми в 64 рази (!), тобто 640 мг/кг.

Але найбільшою проблемою виявився вміст бензолу, з дворазовим і більше перевищенням рівня абсолютно у всіх аутсайдерів. Так, зразок бензину А95, який було придбано на АЗС мережі RUR, встановим абсолютний рекорд наших досліджень за весь час – 10,2 %! А це в десять разів більше граничної норми! Нагадаємо, це небезпечна сполука, від якої утворюється нагар та відбувається перегрів двигуна. Окрім цього, при таких захмарних змістах бензолу, проблеми зі здоров'ям у водіїв та пішоходів практично неминучі.

Загалом, результати дослідження наштовхують на цілком очевидні висновки. У той час, поки лідери ринку по всіх закутках Європи контрактують обсяги якісного палива, «бодяжники» користуються складною ситуацією та заробляють надприбутки на нашому здоров'ї та бюджетах автомобілістів. При цьому вже навіть не намагаються дотримуватися хоч якихось правил. Інвестують десятки мільйонів гривень у нові «виробництва», оскільки легальних НПЗ більше не залишилося, вони зруйновані ракетними ударами агресора.

При цьому виникає й інше питання – вони мали логістичні можливості, коли ринок задихався від дефіциту, але вони не поспішали їх задіяти. Чи не схоже це на свідомий саботаж?

АЗС

(дослідження по ДСТУ 7687:2015)

Октанове число

(дослід. метод)

(норматив – не менш 95 од.)

Вміст сірки, (норматив не більше 10 мг/кг)

Об’ємна частка ароматичних вуглеводнів (в %, не більш 35)

Об’ємна частка бензолу (в %, не більш 1.0)

WOG

97,7

7

25,5

0,68

ОККО

96,8

9

14,7

0,21

PRIME

96

6

30,7

0,19

КLO

96,8

7

29

0,93

AVANTAGE 7

96

3

28,5

0,97

ZOG

96,1

7

31,6

0,45

ANP

96,3

9

29,0

0,95

BVS

97,2

14

30,4

0,98

NEFTEK

96,3

10

29

0,95

БРСМ НАФТА

97,1

277

37,3

2,40

MARSHALL

93,3

8

8,2

2,39

SUN OIL

92

35

34,4

2,27

RUR

78,8

10

24,1

10,20

NG

96

150

25,4

1,64

УКРПЕТРОЛЬ

93,5

640

20,4

2,91

NPG

93,4

68

10,8

2,86

БОЧКА 1 (КИЇВ)

85,8

22

10,4

2,34

БОЧКА 2 (ДНІПРО)

95,8

20

30,8

2,12

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Peugeot 308: трохи більше характеру й галльського шарму

Cupra Formentor 2.0 TDi: споряджений сирим порохом?