Cupra Leon: ексцентричний іспанській кузен


Здається, що Cupra Leon – старий продукт компанії, але це може бути лише тому, що під парасолькою SEAT модель Leon існує вже 25 років. Нинішній автомобіль з’явився лише у 2020 році, тобто він не старший за свого родича Formentor. Але достатньо немолодий, щоб для Cupra Leon настав час отримати значне оновлення, зосереджене на зовнішньому вигляді та кращих технологіях.

Фото: автор

Cupra Leon більше не є переробленим Seat з модним оздобленням. Принаймні Cupra хоче, щоб ми так думали. Те, що колись було тюнінговим підрозділом Seat, стало трохи вільнішим від материнської компанії й розробило Leon як самостійний продукт зі своїм власним характером, технологіями та опціями.


Водночас Leon – один з останніх залишків минулої епохи Cupra. Інший – це постарілий кросовер Ateca. Однак, Leon виглядає краще за свої роки, ніж Ateca, не в останню чергу тому, що Cupra нещодавно актуалізувала його зовнішність до нової мови дизайну бренду поряд з оновленим Formentor.


Проголошено і про «екологічно свідомий підхід до продуктивності», який має бути досягнутий за допомогою більш екологічних методів виробництва, а також нових матеріалів інтер’єру. Така підвищена увага до продуктивності з’явилася в умовах, коли конкуренція в цьому секторі ринку стає жорсткішою, не в останню чергу тому, що материнський бренд Volkswagen пропонує аналогічну концепцію Golf GTI, Honda – блискучий Civic Type-R, а Hyundai, як справжню альтернативу, – приголомшливий електричний Ioniq 5 N.


Отже, Leon потребує більшого, ніж просто косметичного відновлення, щоби переконати нас, що саме він гідний покупки. А також, що він може залишатися на вершині класу, як це робив попередник.


Модельний ряд Cupra Leon

Механічно Leon складається зі знайомих елементів платформи MQB, хоча Cupra надалі обмежується більш потужними силовими агрегатами із запасників Volkswagen Group. Двигуни в основному успадковані від попереднього покоління: 1.5 TSI та eTSI (м’який гібрид) та 2,0-літровий турбодизель потужністю 150 к.с., 204- або 272-сильний плагін-гібрид та 2,0-літровий чотирициліндровий бензиновий, турбоагрегат на вершині пропозиції. Універсал Sports Tourer дістав 333-сильний двигун і повний привод 4Drive, який нещодавно з’явився в Audi S3 і Volkswagen Golf R. Передньоприводний хетчбек оснащується 300-сильною версією того ж агрегату.


Шестиступенева механічна коробка передач доступна лише в базовій комплектації 1,5-літровика, тоді як шести- та семиступеневі автоматичні трансмісії DSG призначені для потужніших версій. Для України вибір наразі обмежений бензиновими двигунами: 2,0-літровим для хетчбека і 1,5-літровим із м’яким гібридом та автоматичними трансмісіями.


Я тестую хетчбек, тому що вважаю, що 300-сильник – єдиний вартий уваги. Так, молодші моделі з 1,5-літровими двигунами цілком адекватні. Але якщо все, що ви хочете – це практичний 1,5-літровий сімейний хетчбек від Volkswagen Group, ви будете диваком, якщо віддасте перевагу Cupra, а не Skoda Octavia.


2,0-літровий TSI, що надсилає 300 к.с. на передні колеса, – це, по суті, Golf GTI Clubsport, який розмовляє іспанською мовою. Як і у VW, разом із ним ви можете отримати лише 7-ступеневу DSG.


300 сил у цьому VZ – це дуже багато. Для порівняння, Ford Focus ST має лише 280 к.с. (і його важко назвати повільним автомобілем), тоді як повноприводний Golf R ледве випереджає Leon зі свома 333 к.с. Насправді єдиний передньоприводний хот-хетч, який може перевершити Leon – це 329-сильний Honda Civic Type R. Але нічого з приведеного в Україні офіційні дилери не запропонують. MG4 XPower та значно дорожчі BMW M135 xDrive та Hyundai Ioniq 5 N – єдині представники потужного Гольф-класу.


Cupra Leon тепер з акулячим носом

Натхненний дизайном електромобілів Cupra Born і Tavascan, новий Leon вийшов з передньою частиною, яку в компанії називають «акулячим носом». Новий зовнішній вигляд став можливим завдяки тому, що повітрозабірник для двигуна тепер розташований в нижній частині бампера, залишаючи гладку, глуху панель між світлодіодними фарами.


Фари тепер складаються у фірмовий малюнок із трьох трикутників у корпусі більшого трикутника. Такий же тріумвірат ламп можна побачити й у задній частині автомобіля, хоча там вони з’єднані світловою смугою на всю ширину з V-подібним мотивом у центрі, що обрамляє підсвічений логотип Cupra на багажнику – це одне з оновлень, яке виділяє цей Leon як найновішу модель.


Всередині панель приладів і основні поверхні з мідними акцентами мають пречудовий вигляд й на дотик міцно з’єднані між собою, водночас забезпечується зручна посадка водія і загальне відчуття якості в тому, як усе скомпоновано. Найбільша зміна в салоні – це заміна старого центрального екрана на новий, значно покращений 12,9-дюймовий, який працює під управлінням нової операційної системи MIB4 від Volkswagen. Він краще реагує на ваші дії, менше гальмує під час завантаження та має кілька постійних елементів керування кліматом вздовж своєї нижньої частини.


Треба визнати, що в Leon явно не вистачає фізичних кнопок, окрім тих, що зосереджені на кермі та біля селектора DSG. Це пов’язано з тим, що всі основні функції керуються через сенсорний екран. Старомодні перемикачі були б кращі, але підсвітка повзунків сенсорних регуляторів гучності й температури повітря в «підвіконні» екрана є найбільш бажаним оновленням для нового Cupra Leon. Водночас цифровий щиток приладів перемальований оновленою графікою, а з інших технологічних новинок варто відзначити 12-динамічну 425-ватну аудіосистему преміумкласу Sennheiser Mobility.


Впадають в очі й дві додаткових кнопки Cupra: стартер двигуна та трикутник Cupra, який перемикає режими руху автомобіля. І краще не плутати їх, коли ви збираєтеся виїхати на автомагістраль або зануритися на жваве кільцеве перехрестя.


Кермо заслуговує окремої згадки, тому що є майже круглим і не має товстого обода, як це часто трапляється в сучасних спортивних автомобілях. Натомість воно тонкіше і тверде, оббите приємною на дотик гладкою шкірою, стесане зверху, щоб великі пальці зачіпалися за нього природно. Я не здивуюсь, якщо його дизайнер має у своєму гаражі Porsche 1980-х років і ним надихався.

Окрім нового екрану зверніть увагу на поліпшення якості матеріалів: обидва ці чинники певною мірою працюють на те, щоб інтер’єр Leon відчувався таким же висококласним, як і заявляє Cupra. В іншому, це стандартний Leon, що в більшості випадків не так уже й погано.


Спереду Leon має спортивні сидіння з потужною бічною підтримкою, щоб утримати вас на місці під час проходження крутих поворотів, але їхні подушки не надто жорсткі для щоденного використання. В автомобілях нижчої комплектації вони регулюються вручну й не мають висувної підставки для стегон та регулювання кута нахилу подушок, як у дорожчих версіях, але поперекова підтримка входить до стандартної комплектації.


Навіть у моделях нижчої комплектації зберігається досить переконлива атмосфера розкоші. Матеріали, як правило, дорожчі за ті, що використовуються у Volkswagen Golf, як за відчуттями, так і за привабливістю. Тканинна оббивка опціональних сидінь-ковшів тепер виготовляється з веганського текстилю, що на 73 % складається з перероблених матеріалів, тоді як натуральна шкіра в інших місцях заявлена як «екологічно свідома».


На жаль, в інших частинах інтер’єру Cupra Leon не вдалося повністю уникнути диктату корпоративного відділу VW Group, який займається економією. Матеріали у верхній частині приладової панелі, дверних карт і центральної консолі здаються дешевшими й порожніми, а тканина сидінь виглядає так, ніби це дуже тонкий шар крихкого матеріалу, натягнутий на пінопласт.


Leon є досить містким хетчбеком і використовує свою довшу, ніж у Golf, колісну базу, завдяки чому він просторіший ззаду. Загалом, це симпатичний і привабливий салон, якому сприяє достатній простір для дорослих і багажник пристойного розміру. Останній місткіший за середню для цього класу норму: його 380 літрів більше, ніж в еквівалентного Audi A3, і перебуває на одному рівні з Golf. Однак багажник має дещо незручну форму, і йому не завадило б мати підлогу змінної висоти.


Cupra Leon в русі

Чотирициліндровий двигун EA888 видає 400 Нм крутного моменту на додаток до 300 к.с., які вистрілюють його 1421 кг маси до 100 км/год із місця за 5,7 секунди (за умови, що ви зможете передати потужність на передні колеса) і закінчують прискорення тільки на 250 км/год.


Двигун надзвичайно потужний, але з передачею тяги на асфальт дійсно є певні проблеми. На будь-чому, окрім сухого асфальту, Leon буде крутити передніми колесами вхолосту, якщо ви спробуєте рушити з місця в поспіху, до того, як трекшн-контроль встигне відреагувати. А після дощу передні колеса Leon б’ються в арках на першій, другій і третій передачах. Божевілля. Чи трохи характеру, так?


Але Cupra не просто запхала атомну бомбу в стандартний хетчбек Leon і виставила його на продаж. Як і в Civic, тут застосований відповідний арсенал заходів для трансмісії, що допомагають йому керувати своєю потужністю, яка переходить межу щоразу, коли ви лоскочете педаль акселератора.

Так, спочатку шасі схильне до недостатньої обертальності, але правильно увійдіть у поворот і хитрий електронний передній диференціал втягне ніс у поворот, коли ви застосовуєте силу. Задня частина в один момент звільниться від зчеплення з асфальтом, щоб можливо було керувати траєкторією тільки газом. Для цього потрібно перевести ESC в режим Sport та водночас прибрати деякі перешкоди від трекшн-контролю.


У швидких поворотах в Leon випромінює відчуття безглуздості. Тут немає напускної спортивності, немає надмірно важкого керма, непоступливої підвіски чи складної системи повного приводу Haldex. Як злу собаку його теж можна дресирувати. Потрібна лише тверда рука. Попрацюйте над уривчастою подачею потужності, дайте відсіч крутному моменту і, заради Бога, не кидайте його на мокрій дорозі, як Golf R – і ви побачите, що можете тиснути на педалі Leon дійсно дуже, дуже потужно.

Якби тільки рульове управління давало трохи більше віддачі – це доповнило б динамічну картину. Два повних оберти керма – це досить гостро, але нервозність не відчувається. Керування також ідеально точне, а в налаштуваннях режиму водіння можна змінювати вагу. Ні в жодному з них кермо не страждає від неприродної ваги або відчуття пружності, тому брак зворотного зв’язку не стає перешкодою для швидкої їзди.


Семиступенева DSG перемикає передачі так само плавно й бездоганно, як і раніше, і, без сумніву, допомагає Leon досягти його показників прискорення, Коробка також швидко реагує на натискання пелюсток під кермом, якщо ви відчуваєте потребу взяти керування на себе. І хоча вона автоматично перемикається по досягненню червоної зони тахометра, вона залишається в ній досить довго для того, щоб це рідко ставало проблемою.

Це не найбільш мелодійна версія двигуна EA888 – з рівним гарчанням, яке посилюється, коли ви вмикаєте режим «Cupra». У цей момент з’являється додаткова – і дещо безглузда – імітація шуму двигуна (вимикається за бажанням), що супроводжується легким бурчанням начебто вихлопних газів, коли на вищих обертах шум впуску та стукіт клапанів переважають. У всіх випадках застосування цей двигун звучить безжально ефектно, тягнучи вас з одного повороту в інший із захопливою жагою до обертів.


Наявна комплектація VZ отримала 18-дюймові колеса із шинами 225 см завширшки й пасивними амортизаторами. Така комплектація добре гармоніює з рештою образу автомобіля. Проте завод пропонує також 19-дюймові диски, на 10 мм ширші шини та адаптивні амортизатори – але не для українських клієнтів.

На дорозі з помірними хвилями та горбами шасі показує себе чудово збалансованим. Проте комфортність їзди не є головним пріоритетом для моделей Cupra, і це проявляється в жорсткому коченні шин та відносному браку вишуканості від цього. Однак це не є вирішальним чинником, і для багатьох додатковий контроль для водія буде гідним компромісом.


Вердикт

Окрім як за фірмовий стиль, швидку динаміку, приємно збалансоване, але все ще комфортне шасі, Leon важко назвати оригінально створеною Cupra на кшталт Formentor. Попри те, що цей фейсліфтинг, безсумнівно, приніс кілька важливих змін і підвищив якість, його все ще важко відрізнити від звичайного Seat Leon. Але, зрештою, це все ще практичний і добре спроєктований хетчбек, пристосований для буденного використання та цілком придатний для участі у перегонах на вихідні. Єдине, на що можна поскаржитися, – це те, що йому все ще заважає відраза до кнопок, якість інтер’єру, яка, хоча й покращилася, місцями трохи не дотягує до найкращих, а також трохи відсторонене рульове управління. Cupra Leon не порушує жодних кордонів, але добре грає роль ексцентричного іспанського кузена Volkswagen Golf Clubsport. Він більш привабливий і високотехнологічний в управлінні, ніж багато хто в цьому класі, і пропонує потужні двигуни, які роблять його чи не єдиною альтернативою преміальним маркам.


Технічні характеристики Cupra Leon 2.0 TSI 7DSG VZ
  • 4-циліндровий бензиновий турбо, попереду впоперек
  • Об`єм 1984 см3
  • Максимальна потужність 221 кВт (300 к.с.) при 5300-6500 об/хв
  • Максимальний крутний момент 400 Нм при 2000-5200 об/хв
  • Передній привод
  • 7-ступенева автоматична DSG
  • Підвіска стійки МакФерсона попереду, багатоважільна позаду
  • Гальма вентильовані дискові попереду, дискові позаду
  • Максимальна швидкість 250 км/г
  • Розгін 0-100 км/г 5,7 с
  • Довжина/ширина/висота/база 4398/1799/1444/2686 мм
  • Діаметр розвороту 10,8 м
  • Дорожній просвіт 158 мм
  • Шини 225/40 R18
  • Об'єм багажника 380 л
  • Об'єм паливного бака 50 л
  • Споряджена маса/корисне навантаження 1421/579 кг
  • Споживання палива нормоване, середнє (WLTP) 7,3-7,8 л/100 км (А95)
  • Споживання тестове, місто/шосе/середнє, 8,3/6,6/7,5 л/100 км

    Ціна від 1 245 744 грн*
    Ціна тестового 1 530 480 грн*

    * Актуальна на дату публікації

  • Дисклеймер
    Цей огляд створений на основі особистого досвіду автора. Автомобіль був наданий імпортером марки для тест-драйву на безоплатній основі, але жодних фінансових винагород чи інших компенсацій за публікацію матеріалу автор не отримував. Усі висновки та оцінки є незалежними та суб’єктивними, базуються виключно на особистих враженнях і технічному аналізі.

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Toyota C-HR: високий вершник повертається

Suzuki Swift не поступається місцем

Ford Ranger: ще ближче до американського родича