Cupra Formentor: тепер ще і для дрифту
Це SUV? Чи хетчбек? Є в ньому щось і від універсала. А може,
це навіть купе? Гаразд, назвати Cupra Formentor купе – це занадто сміливо, але
немає сумнівів, що в нього приваблива та незвичайна форма, яка поєднує в собі
безліч різних тем. Це був ідеальний автомобіль для запуску бренду Cupra, коли він з’явився у 2020 році та знайшов відгук у покупців, зібравши десятки тисяч
продажів за короткий час свого існування. Тепер перша модель Cupra, яка не була
швидкісним Seat, зазнала оновлень в середині свого життя, що є досить знаковим
моментом для бренду. Але чи все ще він настільки ж привабливий?
Фото: автор
Formentor – доволі компактний і порівняно витончений
п’ятидверний кросовер – був першим самостійним продуктом Cupra, коли бренд
з’явився. Здавалося, він ідеально відображав те, чим мала бути Cupra – трохи
стильніший за Seat, трохи преміальніший, а у вигляді топової 310-сильної
повноприводної версії VZ ще й набагато швидший.
Тепер Formentor пройшов ретельне оновлення, як і інші моделі Volkswagen Group, що використовують ту саму платформу MQB, такі як VW Golf та Skoda Octavia, а також рідний брат Leon. Одночасне оновлення зовнішності для Formentor та Leon мало на меті ще більше відрізнити Cupra від Seat. З цією метою в обох з’явився новий «акулячий ніс», світлодіодні фари трикутної форми з трикутниками всередині, значно ширша та помітніша решітка радіатора, оновлені колісні диски та підсвічений логотип Cupra ззаду. Унікальні мідні акценти зовні та всередині знов допомагають йому виділитися на переповненому ринку компактних кросоверів, де представлені як масові, так і більш преміальні конкуренти.
Втім, фундаментально силует Formentor залишився практично незмінним, тож цей автомобіль настільки ж інтригуючий, наскільки й привабливий для споглядання. Витягнутий, із широкими арками, несподівано витончений і стрімкий хетчбек-універсал тримає спортивну стійку і візуально не натякає, що володар має розраховувати на високий рівень комфорту. Ба більше: Cupra, здається, не дозволила універсальності кросовера зіпсувати майстерно намальовані лінії та пропорції автомобіля. З погляду дизайну, це цілком завершений витвір мистецтва.
За розмірами автомобіль трохи менш як 4,5 м завдовжки та трохи більш ніж 1,5 м заввишки. Це означає, що Formentor дещо довший за ToyotaC-HR, але і трохи вужчий. Він вищий за універсал Skoda Octavia, але майже на 30 см коротший, а також помітно довший за Audi A3 Sportback. Нагадую, що останні два – його співплатформенники. А для тих, кому цікаво: Formentor дуже схожий на спортивний кросовер середини нульових – Forester STi від Subaru. Окрім довшої колісної бази та ширшого кузова й колії в новачка, габарити обох автомобілів майже ідентичні.
На відміну від деяких своїх родичів на платформі MQB, Formentor отримав повністю незалежну задню підвіску і «прогресивне» рульове управління з підвищеним передавальним числом для всіх моторних варіантів. Занижена спортивна підвіска з адаптивним демпфуванням встановлюється на автомобілі у виконанні VZ, тобто з повним приводом та 333-сильною версією 2,0-літрового бензинового турбодвигуна. Саме, як мій тестовий екземпляр.
Широкий моторний асортимент із заводу, вузький для українців
Щодо силових агрегатів, то фейсліфтинг додав до гамми
265-сильну передньоприводну версію (фактично, це привод Volkswagen Golf GTI), а
також підвищив віддачу повноприводної версії: її потужність підскочила з 310 до
333 к.с., а крутний момент із 400 до 420 Нм, і вона отримала задній диференціал
від моделі Golf R з регульованим розподілом крутного моменту між колесами.
Коротко кажучи, це практично те саме механічне оновлення, яке Audi щойно
впровадила у своїй моделі S3.
Діапазон силових агрегатів, доступних на платформі MQB Volkswagen Group, дуже широкий і включає навіть плагін-гібриди. Однак, для України відкриті лише топовий бензиновий і базовий дизель на 150 к.с. – також із повним приводом і автомат-коробкою DSG. Однак, останній, на мою думку, із часом розгону від 0 до 100 км/год за 9,0 секунд не зовсім відповідає спортивному духу бренду Cupra.
Інтер’єр без принципових змін
Коли ви оглядаєте пасажирський салон і багажник Formentor, у
вас виникає стійке відчуття, що це сучасний сімейний автомобіль правильного
формату. Як великий хетчбек, він розташований між розмірними нормами С- і
D-сегментів ринку: просторіший ззаду, ніж типовий хетчбек, і, хоча за розміром
багажника він не може конкурувати з такими автомобілями, як Skoda Octavia або
Honda Civic, він демонструє пристойну буденну практичність.
Хоча Cupra і надалі намагається дистанціюватися від свого Seat-коріння, кожен, хто їздив на оновленому Leon, помітить схожість у салоні. Справедливості заради слід зазначити, що це стосується всіх автомобілів Volkswagen Group, завдяки суворому розподілу архітектури, але центральна консоль, сенсорний екран і базове компонування салону Formentor майже ідентичні із салоном дешевшого Leon.
Що не обов’язково погано. Посадка водія завдяки новим чудовим і зручним ковшоподібним сидінням із високою спинкою довершена, а рульове колесо також дістало пару круглих кнопок у стилі Porsche. Та, що праворуч, запускає і зупиняє двигун; та, що ліворуч і прикрашена значком Cupra, відповідає за зміни режимів руху.
Я вважаю, що інші автовиробники мусять скопіювати цей досвід і додати кнопку перемикання режимів руху на кермо, оскільки це робить вибір режимів набагато простішим, швидшим, безпечнішим та інтуїтивно зрозумілішим.
Коли ви пересідаєте з хетчбека Leon у Formentor, вражає те, що «позашляховик» насправді не відчувається набагато вищим. Посадка за кермом дуже схожа на хетчбек, а висока лінія кріплення ременів безпеки створює відчуття, ніби ви сидите глибше в автомобілі, чим насправді.
Інтер’єр має достатньо вишуканих деталей, щоб виділити його серед стандартних моделей Seat, особливо в комплектації VZ, яка має обшиту схожим на шкіру матеріалом панель приладів. Погляньте вниз, і ви побачите багато знайомих кнопок і короткий тумблер перемикання трансмісії з останньої генерації Volkswagen Golf, але загалом інтер’єр виглядає досить особливим. Проте, у нижній частині та ззаду салону все ще можна знайти дешевший пластик, який не зовсім відповідає рівню автомобіля за 50 000 євро, і я також вважаю, що перемикачі передач за кермом не виглядають достатньо преміальними.
Втім, сприйняття якості збірки та використаних матеріалів вище, ніж у Golf завдяки привабливим матовим деталям та швам в оздобленні, додатковим фактурам та опоясуючому різноколірному підсвічуванню, але все ще не може зрівнятися зі стандартами Audi. Усе це не змінилося із цим оновленням, але клієнти, які вирішили зробити «апгрейд», помітять різницю в доступній оббивці.
Зникла, на жаль, показна і стильна синя шкіра: її замінили більш стримані варіанти чорної шкіри або Алькантари. У комплектації VZ з’явилася оббивка сидінь зі світло-сірої тканини з мікрофіброю. Передні сидіння з підігрівом є стандартними для всіх моделей Formentor, а серед опцій є особливо приємна м’яка оббивка сидінь «Dinamica Ambient». Також у стандартну комплектацію VZ входить, окрім активних амортизаторів, ще і вдосконалений безключовий доступ та запуск двигуна, світлодіодне кольорове освітлення салону, електричне регулювання водійського сидіння та багажні двері з електроприводом.
Як і у всіх останніх продуктів Volkswagen Group, в оновленого Formentor також значно оновився мультимедійний блок. Новий 12,9-дюймовий сенсорний екран працює під управлінням операційної системи MIB4, яка функціонує плавніше й логічніше й надає вам більше можливостей для швидкого доступу до поширених функцій, як керування кліматом. Коли ви звикнете до системи, користуватися буде досить легко, навіть якщо додаткові фізичні кнопки були б корисними – для регулювання гучності звуку та температури в салоні, наприклад. Це все ще одна загальна сенсорна панель, але тепер, нарешті, з підсвічуванням.
З іншого боку, відображення цифрового щитка приладів можна різноманітно налаштовувати, а фізичні кнопки на кермі, що відповідають за це, а також за управління аудіосистемою і адаптивним круїз-контролем, зручні у використанні. Втім, вони не настільки інтуїтивні й чудові на вигляд, як у сучасних Skoda. Опціональна 12-димамічна стереосистема Sennheiser на 425 ватів також не впадає в очі якимось преміальним фасоном, проте звучить файно.
Навіть із масивними передніми сидіннями на задньому ряді не відчувається задушливості. Задні сидіння просторіші, ніж здається, особливо для такого розміру автомобіля. Але високе підвіконня та похилий дах означають, що в задній частині салону досить темно. Якщо ви хочете, щоб салон відчувався просторішим, віддайте додаткові 53 000 грн за панорамний дах із люком, хоча це вплине на простір над головою.
Об’єм багажника у Formentor є неоднозначним. Моделі з моноприводом мають об’єм 450 літрів, що вже на 86 літрів менше, ніж у Peugeot408, але додавання повного приводу зменшує об’єм багажника Cupra ще на 30 літрів. Втім, це все ще дещо більше, ніж у Cupra Leon або Volkswagen Golf GTI.
Однаково пристосований для міста та треку
Яку б модель Cupra Formentor ви не обрали, ви побачите, що їздити
на ній містом та околицях дуже просто. Але для завзятих водіїв бензиновий
Formentor потужністю 333 к.с. є найкращим варіантом (2,5-літровий двигун від
Audi на 390 сил зник із пропозиції). Він прискорюється до 100 км/год за 4,8
секунди – майже так само швидко, як нещодавно протестований електричний BMW iX,
удвічі дорожчий. Повний привод забезпечує відмінне зчеплення з дорогою з
початку руху й до моменту, коли автомобіль безжально перебирає всі сім передач
своєї коробки передач DSG.
Formentor поводиться як швидкий кросовер, який точно знає, для чого він призначений. Це звучить досить прямолінійно й безплідно водночас, але не так часто трапляється в природі. Замість того, щоб справляти враження приреченого, перевантаженого повним приводом гарячого хетчбека, він розпоряджається саме тою кількістю зчеплення, рухомості та контролю над кузовом, щоб вона поєднувалася з хорошою дозою слухняності, врівноваженості та керованості. І цей комплект робить Formentor природним вибором для швидкого та гострого повсякденного водіння.
Але чи це засіб, що викликає пітливість долонь і підбадьорює? Ні, це не Leon. Якщо ви прагнете до по-справжньому живого та пластичного керування, легкої зміни траєкторії руху з управлінням траєкторією одним лише газом, бажаєте мати автомобіль ще і для перегонів на вихідні, із салону Cupra вам краще виїхати на хетчбеку. Нехай навіть із переднім приводом.
Рульове управління з регульованим підсилювачем залежно від обраного режиму є корисним помічником у спортивних режимах водіння і не накручує оберти занадто швидко, щоб раптово стати надмірно чутливим. Воно трохи фільтрує зворотний зв'язок, і я б віддав перевагу загостренню тактильного відчуття, але те, як воно налаштоване, добре відповідає швидкому та слухняному темпераменту автомобіля і водночас не перевантажує ваші м’язи в місті. За будь-яких налаштувань воно швидке й достатньо добре дає зрозуміти, чим зайняті передні колеса.
Вибагливим водіям сподобається бензинова модель, особливо після оновлення трансмісії, яке додало їй нових можливостей для розваг на екстремальних швидких віражах. Разом із ним система 4х4 з муфтою в якості центрального диференціала робить авто максимально стійким та впевненим на вибоїнах та слизьких поверхнях. Але в кінцевому підсумку вона також відчувається як справжній, постійний повний привод, який дає можливість м’яко погратися всією шириною дороги та вчасно сигналізує про межу зчеплення, якщо ви рано відкриваєте дросель.
Окрім збільшення потужності на 23 к.с., два додаткових зчеплення з електрогідравлічним приводом можуть перенаправляти крутний момент на зовнішнє заднє колесо. Під час виходу з повороту це додає корисну дозу маневровості та потенціал для розваг. Водночас така функція дала змогу реалізувати режим дрифту, як у Golf R та Audi S3, коли водій простим натисканням на газ запускає авто накручувати бублики або ефектно виходить із розвороту, залишаючи за собою димну хмару. Напевно, ви не будете новим режимом користуватися регулярно. Якщо взагалі будете. А кращім помічником точно стануть потужні гальма Akebono та їх чутлива педаль.
Чудовою особливістю Formentor є і те, що інженери Cupra встановили довші пружини та амортизатори, завдяки чому дорожній просвіт тепер становить 161 мм. Власника Range Rover це посмішить, але додаткове повітря під шасі Cupra гарантує, що ви можете менш турбуватися про бордюри чи впевненіше з’їжджати з асфальту, для чого є окремий позашляховий режим налаштувань.
Комфорт, ізоляція та витрата з компромісами
Підвіска в поєднанні з 19-дюймовими колесами відрізняється
жорсткістю, але ж усе пізнається в порівнянні. Formentor їде порівняно
комфортно, особливо, якщо ви заглибилися в екранні налаштування і вибрали
ультрам’який рівень для адаптивних амортизаторів DCC з 15 наявних. Природно
довший хід підвіски SUV (у порівнянні з Leon) непогано поглинає великі
нерівності та вибоїни на дорозі. На деяких поверхнях пружини й амортизатори
іноді стають занадто пружними, створюючи неприємні коливання в кузові й хитання
голів пасажирі: це можна виправити або через сповільнення руху на мить, або встановленням
амортизаторів на більш жорсткий рівень.
Режими їзди «Comfort», «Performance», «Cupra» та «Індивідуальний» забезпечують справді різні відчуття завдяки різноманітним налаштуванням жорсткості шасі, вазі керма та реакції двигуна та трансмісії. Але коли ви протестуєте Formentor у найжорсткіших і найм’якіших налаштуваннях, то швидко зрозумієте, що режим «Cupra» краще залишити для треку, оскільки він занадто жорсткий для українських доріг.
Рівень вітру та дорожнього шуму стриманий, але Formentor далеко не настільки тихий та вишуканий, як Terramar. Проте, і те, що є, не надто втомлює під час тривалих поїздок. Трансмісія утримує низькі оберти двигуна, тож він працює майже безшумно. Тільки якщо ви добряче натиснете на педаль газу, ви почуєте гучний звук турбоагрегата, який може здатися дещо грубим. Двигун EA888 може звучати досить різко на високих обертах, але цифрове підсилення його голосу (водій може самостійно обирати один із трьох варіантів) добряче лоскоче слух. Це якщо ви встановили дорогий спортивний вихлоп Akrapovič, який додає приємної мелодійності звучанню Formentor.
Часте зазіхання на червону зону тахометра буде також швидко спустошувати паливний бак, але і стримане педалювання не говорить на користь найпотужнішого Formentor як сімейного служаки. Спокійна їзда містом потребує пів каністри бензину на 100 км, а круїз по шосе – 7,0 л. Formentor VZ не вдається до різноманітних трюків на кшталт вимкнення циліндрів у двигуні або нейтралі – у коробці передач. Але я не уявляю себе власника VZ, який купує його заради економії. Тому що серйозні витрати починаються вже із цінника в автосалоні, а також захопливого вибору опцій.
На щастя, існує більш доступна версія Formentor, ніж цей топовий VZ. 150-сильна модель коштує 1 585 000 грн, порівнюючи з колосальною ціною 3,3 млн грн за мій тестовий автомобіль із безліччю опцій. Було б добре побачити в продажу і 265-сильну модель, бо баланс її ціни та можливостей багатьох би міг спокусити.
Стандартне оснащення всієї лінійки включає 18-дюймові диски, повністю світлодіодне освітлення та підсвічування логотипа Cupra, спортивну підвіску, регульовані режими руху, тризонний клімат-контроль, підігрів передніх сидінь, систему екстреного адаптивного гальмування, систему утримання в смузі руху, адаптивний круїз-контроль, 10,25-дюймовий щиток приладів, 12,9-дюймовий сенсорний головний екран, бездротову систему Apple CarPlay та Android Auto, бездротову зарядку для телефонів, а також передні та задні датчики паркування.
Вердикт
Технічні характеристики Cupra Formentor 2.0 TSI 4Drive DSG
Двигун
- Тип: 4-циліндровий бензиновий турбо
- Розташування: спереду впоперек
- Об'єм: 1984 см³
- Максимальна потужність: 245 кВт (333 к.с.)/5600-6500 об/хв
- Максимальний крутний момент: 420 Нм/2100-5500 об/хв
Трансмісія
- Коробка передач: 7-ступенева автоматична з подвійним зчепленням
- Привод: повний
Ходова частина
- Передня підвіска: стійки МакФерсон
- Задня підвіска: багатоважільна
- Передні гальма: вентильовані дискові
- Задні гальма: вентильовані дискові
- Шини: 245/40 R19
Динаміка і маневреність
- Максим. швидкість: 250 км/год
- Розгін 0-100 км/год: 4,8 с
- Діаметр розвороту: 11,0 м
Габарити
- Довжина: 4451 мм
- Ширина: 1839 мм
- Висота: 1511 мм
- Колісна база: 2680 мм
- Дорожній просвіт: 161 мм
Об'єми і маси
- Багажник: 420 л
- Паливний бак: 55 л
- Споряджена маса: 1566 кг
- Корисне навантаження: 594 кг
- Макс. маса причепа: 1700 кг
Витрата палива
- Нормована середня (WLTP): 8,7-8,9 л/100 км
- Тестова місто: 9,8 л/100 км
- Тестова шосе: 6,9 л/100 км
- Тестова передмістя: 6,7 л/100 км
Ціни в Україні*
- Від 2 015 200 грн
- Тестового авто 2 251 953 грн
* На дату публікації
Дисклеймер
Цей огляд створений на основі особистого досвіду автора. Автомобіль був наданий імпортером марки для тест-драйву на безоплатній основі, але жодних фінансових винагород чи інших компенсацій за публікацію матеріалу автор не отримував. Усі висновки та оцінки є незалежними та суб’єктивними, базуються виключно на особистих враженнях і технічному аналізі.
Коментарі
Дописати коментар